Information
Pingouin (21-03-2012 )
22 år, fra Brabrand
Favorit hold
New England Patriots
Vis blogindlæg
Afroamerikanske quarterbacks
Bedømmelse: 
Af: Pingouin | Lagt på: 12. marts 2010  | Billeder:  0 | Visninger: 397 | Kommentarer: 7
Støt Firstdown.dk - del med dine venner:

Jeg ville først have kaldt denne blog for "Sorte quarterbacks - mangel på succes," men med fare for at det kom til at lyde lidt små racistisk ændrede jeg det. Dog mener jeg den anden titel er mere passende. Denne blog er på ingen måde racistisk, og jeg vil prøve at forklare hvorfor, hvordan det kan være og stille spørgsmålstegn ved de pågældende ting. Hvorfor ser vi ikke afroamerikanere som nogle af de allerbedste quarterbacks i ligaen? Er det noget i generne, eller er der bare ikke prestige i at være quarterback når man er afroamerikaner?

Det sidste spørgsmål kan jeg dog hurtigt sige, at det mener jeg bestemt der er. Mange amerikanere drømmer om at komme i NFL, ligesom mange unge herhjemme, drømmer om at slå igennem i soccer og blive store stjerner og lave de store spil. Det samme gør sig gældende for amerikanerne, om de er kaukasiske eller afro. Alle drømmer om at slå igennem som ét eller andet, og for mange er drømmen som sportsstjerne noget af det absolut største. Derfor ser man også de fleste spillere drømme om at lave de store spil, da det er noget de har drømt om siden barns minde.
 
Men hvorfor ser vi så ikke flere quarterbacks slå igennem med anden hudfarve end hvid.

I 2009-sæsonen var syv af 36 af de mest aktive quarterbacks sorte. Det svarer til en procent på blot 19,44 procent, altså under 20 procent af de aktive quarterbacks i ligaen. Hvad skyldes dette?

I 2009-sæsonen så vi blandt andet Jason Campbell bliver bænket i Redskins, efter manges vurdering ikke at have levet op til hvad der blev forventet. Og dette er jeg enig i. Han har simpelthen ikke været en quarterback man kunne stole på. Yderligere ser vi på det tidligere første draft pick, JaMarcus Russel i Raiders, som formåede at hente en sejr over endnu en afroamerikansk quarterback, nemlig Eagles Donovan McNabb.

Ser vi videre end dette, så kan vi se på Seneca Wallace som røg tilbage på bænken i Seahawks. I Tampa Bay ser det ikke meget bedre ud, efter at Byron Leftwich blev erstattet af den yngre Josh Johnson, som lå nummer 32 i passer rating. Ikke imponerende.

For tyve år siden gik det i modsætning til i dag ganske godt for afroamerikanske quarterbacks. Dengang lykkedes det nemlig warren Moon at slutte som nummer 4 over passer rating efter sæson og Randall Cunningham som nummer 14. Dette skete i 1989.  

Den nuværende største afroamerikanske quarterback må siges at være Donovan McNabb, medmindre man ser på hype, så må de uden tvivl siges at være Michael Vick.

Nu til spørgsmålet. Hvorfor?

Donovan McNabb udtalte i 2007, at grunden til at afroamerikanske quarterbacks måske ikke klarer sig nær så godt som forventet er, at presset på dem er større end på deres kaukasiske modparter. Dette skyldes, efter hans mening, at der er så få af slagsen, at de der er bliver nødt til at gøre lidt ekstra, men hvor går det så galt?

Personligt mener jeg der her er tale om det historiske aspekt. Tilbage i 1970erne så man sjældent afroamerikanere spille quarterbacks, simpelthen fordi det var ”forkert” ifølge mange. Quarterback har altid lidet stor prestige. Bare se på de talkshows der kører i USA. Her tænker jeg på Jay Leno og David Letterman, som jeg personligt ser af og til på dansk TV. Her ser vi oftest quarterbacks komme i studiet og fortælle om deres og holdets indsats, specielt efter Super Bowl er den vindende quarterback hos dem.

Derfor tror jeg, at dette er grunden til at man ikke ser mange sorte quarterbacks med succes. Selvfølgelig er der visse undtagelser.

Men hvornår kan vi så begynde at se en vending på dette?

Ja, det kan jo være et godt spørgsmål. Men personligt vil jeg sige en yderligere 10-20 år, før vi ser at de afroamerikanske quarterbacks rigtigt kommer i gang og får stor succes. Måske ikke på højde med spillere som Peyton Manning, Tom Brady eller Drew Brees, der vil nok gå endnu flere år, før vi ser en af deres slags igen. Men mon ikke der snart sker lidt for dem, indenfor de næste par år.

Hvad mener du om dette emne? Har du noget at tilføje, et argument for at der er noget galt med mine påstande, så kom endeligt med dem. Er altid glad for en god NFL diskussion, så kom endelig med dine meninger.

Læs også

Vi følger denne blog   Klik her for at følge med

Kommentarer(7) » Tilføj kommentar «
Skrevet af: MJD_Beast | 12. marts 2010
Har også tænkt over det i noget  tid, og jeg er enig i at det nok ligger lidt i generne.. De bedste runningbacks er jo også "sorte", mens de bedste QBs er "hvide" ;)
Skrevet af: Thomas Refskov | 12. marts 2010
Som du selv siger er historik en stor del af grunden. Positionen er stadig delt op i NFL, hvor der er typiske "hvide" og "afroamerikanske".

Quaterback hører stadig i den sidste kategorie. Det ligger stadig i deres bevidsthed, at de yperste ville være at spille QB i NFL, mens at jeg tror at afroamerikaner prøver sig frem på mange possitioner, som alle gør, men at spille quaterback i NFL betyder mere for de blegfede.
Man ser hvor meget de brænder for at spille QB, mens afroerne spiller mere på skill positionerne.

Jeg er lidt ligeglad med hvad hudfarve der typisk spiller forskellige positioner, men nu da mængden af afroamerikaner og almindelige hvide spiller er så stor, har jeg det fint med at de "har" QB positionen.
Skrevet af: Steeval | 12. marts 2010
Fint indlæg, du glemmer dog en markant ting. Mange afroamerikanere kommer fra meget kummerlige kår og deres high schools f.eks. ligner også noget, der er løgn. Deres skoler har ikke råd til at hyre gode coaches, de prøver aldrig at spille i little league da forældrene ikke har penge til det og får i det hele taget ikke samme muligheder som den kaukasiske del af befolkningen, og det er netop noget der giver udslag på QB positionen, der kræver så meget coaching, træning og mulighed.

Den manglende træning betyder så, at de ikke bliver recruited af de bedste college og så kan du ligesom se, hvor det bærer hen af. 

LIdt ligesom jeg vil forklare overvægten af sorte spillere på WR positionen, med at de fleste af dem har spillet en del basketball da de var yngre. 

Den sociale arv gælder også i sport, men mon ikke det en dag vender? :)
Skrevet af: Simon Lyngsø | 12. marts 2010
Sorte mænd er generelt bare mere atletiske end hvide, så derfor er det logisk at mange sorte spillere bliver brugt på positioner hvor de kan bruge deres hurtighed, fremfor på QB. Jeg tror det bunder mere i det, end noget andet
Skrevet af: Nicolai Pedersen | 13. marts 2010
Tror også det er noget med historie.
Jeg så engang et program med Warren Moon, det handlede om hans "tranmission" fra Canadisk football til NFL. Han udtalte noget med at han som så mange andre afro QB´s var blevet prøvet af som WR da han kom til Oilers, men han nægtede og kæmpede videre og blev så den HoF han er nu. Så de afro QB´s der var/er bliver vel prøvet af som WR, pga. de sikkert har spillet basketball, så afro QB´s har jo heller ikke fået de optimale vilkår for at blive prof QB.

Men jeg tror det ligger i at der er ingen af de unge afro amerikanere, vil se op til en blegfis QB. Så er der jo ikke ret mange at vælge af vel? Vick, McNabb, Russell, Young, Wallace og Campbell.
Det lyder vel også lidt federe at sige "Jeg ser op til Andre Johnson" end at sige "Jeg ser op til JaMarcus Russell"
Skrevet af: lutheramex | 15. marts 2010
kom nu gutter!

det har ikke noget at gøre med at der er større pres på sorte QB´s frem for hvide, det har ikke noget at gøre med det historiske perspektiv.

jeg er helt enig med at der er en mindre procentdel af sorte spillere som spiller amerikansk fodbold fra barnsben af. Det er nemmere at spille basket ball, 6 gutter 1 bold og noget net, og det baner er overalt. og det er nok også noget om det at der er flere sorte som kommer fra ringere kår og derfor bruger sport, generelt, som en vej til noget bedre end det de kom fra.

Hvis man ikke har mulighed for at spille QB fra mindst, high school af så er det meget svært at gå ind på et college hold og får noget spilletid der som QB og endnu sværere om ikke umuligt at komme ind i draften med en chance for at blive taget som QB.
Mange spillere idag som er i NFL har valgt at træde et skridt ned på prestige skamlen for bare at komme i NFL, simpelthen fordi de ikke ville være blevet taget på den måske fortrukne position. Et eksempel er Antwan Randle EL, QB i high school spillede også lidt i college men er idag i NFL som reciever men er en ganske habil QB stadig, problemet er bare at habil ikke er godt nok til NFL.


Desuden er der også det at sige at der er mange hold i college og i high school som ikke har en !quarter back" som vi kender det fra NFL. Reggie bush var på mange områder fungerende QB i high school og college. De kører et andet system i college og derfor er der ikke så mange pladser at få som QB.

det er ofte kun de skoler som spiller i lave rækker og dem som spiller med i toppen som har QB som vi kender det. Hvis man kigger på hvilke typer spillere som spilelr QB i dag så er det kun dem som ikke rigtigt kunne noget andet og har trænet sig selv til at være QB, hvis Tom brady havde haft muligheden for at spille andet end QB tror jeg også han havde gjort det istedet for at starte sin college tid som ...vent... 7th string QB. Men han er simpelthen ikke god nok til at spille andet end QB til gengæld er en tashard Choice i cowboys som også spillede QB i highschool god nok til at spille RB så derfor gik han ned for at komme i NFL.


så for at opsummere, så mener jeg at grunden til at vi ikke har flere afro amaerikanske QB er tilgængeligheden for dem til at spille amerikansk fodbold fra barns-ben samt at de er mange som vælger at bruge sport, og det her er uanset sportsgren, til at komme videre til noget bedre.

og ikke at det er mere prestigefyldt at være fan af andre johnson fremfor Rusell, heller ikke at de er mere atletiske men simplethen at sorte i USA ofte kommer fra ringere kår, som der også bliver skrevet længer oppe.



Skrevet af: T-rade | 21. april 2010
 Med fare for at bringe en hel sociologisk debat op, så tror jeg det er noget med, at hvis du kommer fra en fattig familie så har du en mere egoistisk verdensopfattelse. Dette kan meget vel stamme fra en følelse af "hvorfor er der ingen, som hjælper os? Jeg er nød til at klare mig selv!". Med denne mentalitet er det selvfølgelig svært at forestille sig, at man kan blive en spilfordelende QB og lettere at tro på tanken om, at vedkommende vil spille en plads, hvorfra det kræver, at man selv skal gøre noget - som f.eks. RB. Hvilket også forklarer den minoritet af hvide RB's og WR's.
 


Forbundet med facebook

Hvis du allerede har en profil på Firstdown.dk, skal du nu logge ind med dit firstdown.dk brugernavn og password for at vi kan linke dem sammen og du fremover kan logge ind med din facebook konto.

Har du ikke en profil, kan du oprette en her.

Brugernavn

Adgangskode