|
19. januar 2009 03:24 | Tchami | København N | New England Patriots
1 indlæg | 1 emner | 0 pick point
|
|
Hej,
Jeg har set NFL nogle gange og har nogenlunde styr på reglerne, men der er et par ting der undrer mig:
1: Ved et kick-off (punt?) kan jeg forstå at det nogle gange er en fordel for det hold der modtager bolden IKKE at gribe/samle den op. Hvorfor?
2: Så vidt jeg kan forstå har man 4 downs til at få en ny 1. down eller lave mål, og hvis man ikke formår at få en ny 1. down efter 4 downs går bolden til det andet hold som så starter på pletten hvor holdet havde deres 4. down. Hvorfor vælger holdene så oftest at punte på den 4. down? Hvis ens 4. down er på omkring 20 yard linien, kan man vel lige så godt forsøge at få en ny 1. down. De fleste punts syntes jeg alligevel ender omkring 20 yard linien, så jeg forstår ikke helt logikken i at "overgive" bolden på den 4. down.
På forhånd mange tak :)
|
|
19. januar 2009 04:45 | Mnc | Ringsted | Pittsburgh Steelers
155 indlæg | 24 emner | 4900 pick point
|
|
Først og fremmest, så er kick-off det spark der sætter kampen igang, og puntet er det der sparkes inde i kampen, så modstanderen starter længere tilbage. Lød til at du var lidt i tvivl om definitionen, så ville lige pointere dét først. :)
1. Hvis man ellers ville have grebet bolden omkring 5-yard linien, og der kommer en masse modspillere imod ham der skal gribe bolden, så kan han med fordel lade den gå ind i endzone og få det der hedder Touchback. Så placeres bolden på 20-yard linien, og de starter lidt længere fremme. Hvis modstanderen når at få fat i bolden før den går ind i endzone, så vil man starte der hvor modstanderen får stoppet bolden, så man skal dog passe på.
2. Hvis du mener at man punter på egen 20-yard linie, så er det jo for at ens modstander skal have så dårlig en start position som muligt. Det gør man ved at punte, og sparke bolden ned i den anden ende. Hvis du mener at man nærmer sig modstanderens endzone, og er på 20-yard linien, så er det sjældent at man punter, da man er indenfor fieldgoal afstand, og kan sikre sig 3 point hvilket jo er bedre end ingen point (punt). :)
|
|
18. januar 2012 12:43 | Eight_Ball | Uldum | New York Giants
1 indlæg | 0 emner | 17955 pick point
|
|
1: Man ser ofte at de lader bolde hoppe rundt uden at tage den, inde på banen - Hvorfor? og må det hold, der punter, ikke samle den op, før modstanderen har rørt den?
|
|
18. januar 2012 13:32 | Skizo | Hammel | New England Patriots
263 indlæg | 7 emner | 0 pick point
|
|
8ball Det handler primært om fieldposition. Man kan sige, at fra det øjeblik punterens fod har rørt football'en, så går spillet ind i et "limbo mode", ind til næste kontakt. Hvis den første der rører bolden er fra punt holdet, så dør spillet der. Er det en fra modtager holdet som rører bolden først, så er spillet i live, med mindre der gribes for fair catch.
|
|
19. januar 2012 15:21 | Westmanden | Viby J | New York Jets
159 indlæg | 5 emner | 915 pick point
|
|
Punter holdet må stoppe bolden/samle den op når de vil, grunden til at man ofte ser folk fra punter holdet bare stå at stirre på bolden er at hvis bolden bliver ved med at trille væk (altså lader den give dårligere og dårligere field position til modstanderen)
|
|
Du følger ingen debatemner.
|