|
3. januar 2011 19:40 | The Unknown | Gørløse | Baltimore Ravens
112 indlæg | 25 emner | 10995 pick point
|
|
Jeg har nogenlunde styr på reglerne i NFL, men det svære er at gøre rede for hvad hver spillers opgave er, jeg har læst på wikipedia men jeg syntes ikke rigtig det giver mening, er der et billede der beskriver hvor hver spiller står så jeg kan se mig ud af det? og er der ellers nogen der kan svare mig på hvad følgende spillers opgave er:
Quarterback Tight end Running back Offensiv tackle Fullback Half back Wingback Slotback
Defensive end Defensive tackle Linebacker Cornerback Safety
Hvis der er nogen der kan uddybe rollerne lidt ville det være dejligt. Jeg er jo desuden i gang med at finde et hold jeg skal holde med, og dem jeg har mest fidus til er: Packers jaguars eagles falcons
Er der nogen der kan beskrive hvilken slags opstilling de bruger, og er der nogen de udelukker? Jeg vil virkelig gerne have styr på et hold at støtte og også reglerne da jeg syntes at nfl er meget interessant!
Endnu en gang, tak! :)
|
|
3. januar 2011 20:15 | Mikkel Kjeldsen | Århus C | Indianapolis Colts
910 indlæg | 70 emner | 26210 pick point
|
|
Offense (angreb): Består af en offensiv linie på 5 mand: to offensive tackles, to guards og en center: Left tackle - left guard - center - right guard - right tackle Disse spillere har til opgave at blocke for modstanderen. Hvis angrebet løber bolden skal linien blokere fremad og skabe huller, som running back'en kan løbe i - kaldet run blocking. Kaster angrebet bolden, så skal den offensive linie beskytte quarterback'en, altså det der kaldes pass block.
Bag centeren liner quarterbacken op. QB'en skal videregive bolden, enten ved at give bolden til running back'en eller kaste den til en medspiller (spillerne på den offensive linie må dog ikke gribe bolden fra quarterback'en) - eller QB'en kan selv løbe med bolden. Quarterbacken kan enten stå helt oppe ved centeren - kaldet 'under center' - og modtage bolden ved at holde sin hænder ved centerens røv (rent ud sagt). Den anden mulighed quarterbacken har, er at stille sig nogle yards bagved centeren og den offensiv linie. Denne opstilling kaldes shotgun, og centeren skal her snappe bolden ved nærmest at kaste den bagud, mellem sine ben, til QB'en.
Området bagved den offensive linie kaldes også angrebets back field. I back field'en vil du også (udover QB'en) typisk finde running backs. Running back er en fælles betegnelse for alle de såkaldte backs. De forskellige back-betegnelser afgøres af hvordan angrebet stiller op. En full back stiller eksempelvis op foran en anden back for at blocke.
Udover den offensive linie (OL), quarterbacken (QB) og til sidst running backs (RB) findes tight ends (TE) og wide receivers (WR).
Tight ends stiller ofte op inde ved siden af den offensive linie pga. deres størrelse og evne til at blokere. Tit løber de ud fra deres position for at gribe bolden - blandt ligaens bedste til dette er Antonio Gates (San Diego), Vernon Davis (San Francisco), Jason Witten (Dallas) og Dallas Clark (Indianapolis). TEs kan også stille op længere ude (hvor WRs vil være at finde) - det står frit for hvordan angrebet vil stille TEs op.
Wide receivers er (sammen med tight ends) de mest brugte mål for QB'en når han skal kaste. De stiller op ude i siderne, til enten højre eller venstre for den offensive linie. Nogle står helt ude i siderne, mens andre står tættere på midten - de der står tættere på midten kaldes også slot-receivere, pga deres placering tættere på banens midte.
Typiske basis-opstillinger kunne være: 1. I formation: kortlink.dk/8kdn 2. Single back: kortlink.dk/8kdq Defense (forsvar): Som på offense, så består forsvaret også først af en linie, her kaldet den defensive linie. Holdene i NFL spiller som basisforsvar enten 4-3 forsvar (4 liniemænd, 3 linebackers) eller 3-4 forsvar (3 liniemænd, 4 linebackere). På linien findes defensive ends (DE) og defensive tackles (DT) - i et 4-3 forsvar vil der være 2 DTs i midten og 2 DEs - én på hvor side af de to DTs.
Bag den defensive linie findes linebackerne (LB). Mens de defensive liniefolk stortset udelukkende skal fokusere på enten 1) at sacke QB'en eller 2) stoppe running back'en, så vare linebackerne flere opgaver. De kan enten 'blitze' (løbe frem mod angrebet for at få sacke QB'en), spille mand-mod-mand forsvar eller dække op i zoner.
Ude i siderne findes cornerbacks (CB) som dækker op direkte overfor wide receiverne. Bag både LBs og CBs findes safety'erne (S). Der vil være en Free Safety (FS) og en Strong Safety (SS). Safeties kan både stå dybt på banen eller gå helt op til linebackerne for at hjælpe med at forsvare mod løbet, dække op eller måske blitze.
En fælles betegnelse for CB og S er Defensive backs (DB).
4-3 forsvar: kortlink.dk/8kds 3-4 forsvar: kortlink.dk/8kdt
Derudover findes der forskellige opstillinger. Bl.a. Nickel: der tages en LB ud og sættes en CB ind. Der spilles derved med 5 DBs. (2 DE, 2 DT - 2 LB - 3 CB, 2 S) Dime: der tages yderligere en LB ud og sættes en CB ind. Der spilles derved med 6 DBs (1 LB - 4 CB, 2 S)
|
|
3. januar 2011 20:54 | LucasVasquez | Frederiksberg | New Orleans Saints
33 indlæg | 1 emner | 0 pick point
|
|
Jeg fortæller det nogenlunde her, gør mit bedste.
Quarterback:
En quarterback er holdets primære figur, det er ham som der fører bolden op ad banen enten via pass, eller at give den videre til sin running back. Quarterbacken er leder figuren på holdet, og det er dem der får mest opmærksomhed i NFL. Det er et holds vigtigste position, en god quarterback vinder kampe selv.
Tight end:
En lidt "hybrid" spiller. De bliver ofte brugt til at blokere inkommende blitzes, og de bliver også ofte brugt som en slags receiver, og der er nogen der i enkelte tilfælde også kan løbe bolden.
Running back:
En running back er den spiller der får hand-offs fra Quarterbacken, og dermed skaffer yards over jorden med sine løb, de bliver også ofte brugt på Play-Action og Draw Plays, og som tight-ends, bliver de også brugt til at samle blitzes op. Receiver mæssigt bliver de mest brugt til korte kast og screen plays.
Offensiv tackle:
Offensive linemen er fem mand, hvis opgave er at holde forsvarsspillerne væk fra quarterbacken / running backen, så de får mere tid og plads. En offensiv linje er en af de vigtigste faktorer i NFL hvis du vil vinde kampe.
Fullback:
En spiller der ikke altid er inde på banen, men når de bliver brugt bliver de ofte brugt til at stå bag quarterbacken, og foran running backen, så de enten selv kan løbe bolden, eller fungere som en personlig blocker for running backen. De bliver også brugt som mål til korte kast for det meste.
Half back:
Hvis jeg ikke er helt galt på den, er en half back det samme som en running back.
Defensive end:
Defensive tackles er dem der er de defensive liniemænd, der er for det meste 3 eller 4 af dem. I en 4-mands linie er der to defensive tackles i midten og to defensive ends på de to sider.
Defensive tackle:
Har nogenlunde samme opgave som en defensive tackle.
Linebacker: Der er normalt 3 linebackers, der kan også være 4, så har man bare kun 3 liniemænd. Der er en MLB ( middle linebacker ) og to OLB ( outside linebacker ). MLB'en står i midten, mens OLB'erne er mere ude til siderne. Deres opgaver kan stå fra alt til at presse quarterbacken, stoppe løbet, dække op for kastet osv.
Cornerback:
De direkte opdækkere for Wide Receivers, nogen der skal følge med receiverne i receivernes rute, og takle ham lige så snart han får bolden. De bliver også ofte brugt til blitzes, hvor deres job er at stresse quarterbacken, og måske få et sack ind på ham.
Safety:
Safety er ikke helt det samme som en cornerback, men er mere brugt som sikkerhed hvis cornerbacken bliver brændt af en receiver, så vil de for det meste være og dække op bagude. Hvis en cornerback opgiver at fange sin receiver, kan han ofte lade en safety klare det for ham.
Håber det hjælper. Har ikke fået undersøgt alt sammen, men det er i hvert fald min viden om positionerne.
|
|
3. januar 2011 22:35 | T-rade | Brabrand | Philadelphia Eagles
2.143 indlæg | 79 emner | 6800 pick point
|
|
Runningback er en fællesbetegnelse for Half- og Fullback
|
|
3. januar 2011 23:03 | LucasVasquez | Frederiksberg | New Orleans Saints
33 indlæg | 1 emner | 0 pick point
|
|
Ja okay, jeg var selv lidt i tvivl der ;-) Tak.
|
|
4. januar 2011 08:15 | The Unknown | Gørløse | Baltimore Ravens
|
|
Tusind tak fordi i gad tage jer tid til at svare :) Men, når modstanderen har bolden så er forsvaret vel inde, og hvis man selv har bolden så er offense vel inde, ikke? Hvad så hvis man intercepter? Er det så ham der intercepter der skal prøve at føre bolden frem af banen for enten at Intercepte til touchdown eller for at få en masse yards, og hvem er det typisk der incepter? Er det tilladt at kaste bolden når man intercepter eller ham der har gjort den skal han selv løbe med den? Jeg så f.eks Patriots offensive lineman Dan Conolly tog en masse yards, kan det ikke passe?
|
|
4. januar 2011 08:55 | The Unknown | Gørløse | Baltimore Ravens
|
|
Forresten, hvis vi nu siger Cornerbacken er med til at blitze, så er der jo kæmpe hul hos wide reciever er der ikke, så kan det da hurtig blive farligt?
Og var det offensive linemen der ved med til at blitze?
|
|
4. januar 2011 12:24 | snitter | København Ø | New England Patriots
9 indlæg | 1 emner | 23100 pick point
|
|
Jeps, forsvarsspilleren der intercepter eller samler en fumble op vil for så vidt muligt forsøge at føre bolden så langt frem på banen som muligt, og evt. scorer touchdown.
Mht. Dan Conolly, så var det et kort kickoff som gjorde at han meget uvant stod med bolden i hænderne i stedet for deres normale kickreturner, at han så fik en stak gode blokeringer og pludselig havde masser af fart i støvlerne banede vejen for det lange returløb.
Når en cornerback blitzer er det somregel en safety eller en linebacker der overtager opdækningen af recieveren.
Offensive linemen er dem der skal samle blitzen op, defensive linemen er dog næsten altid en fast bestandel af passrush, de kan dog af og til droppe tilbage i opdækning for at forvirre offense.
|
|
4. januar 2011 12:58 | The Unknown | Gørløse | Baltimore Ravens
|
|
Okay, tak. Men er DE og DTs ikke dem der blitzer og så måske cornerbacks der hjælper? I så fald, hvad er DE og DTs opgave så hvis de ikke gør, er det at skubbe angrebet tilbage eller hvad? Fordi er et blitz ikke nemlig et forsøg på at sacke quarterbacken?
Jeg forstod ikke hvad linebackers opgave var, var det at forhindre at bolden blev kastet?
Og angående safeties, det er dem der står langt nede på banen som en slags sikkerhed imod et touchdown ikke? Jeg syntes bare tit at man ser at der alligevel er frit hold, er det fordi at cornerbacksne har været brugt til at blitze og så har safeties dækket wide recievers eller tightends op?
|
|
4. januar 2011 13:57 | Nicolai Pedersen | Tilst | Tennessee Titans
981 indlæg | 25 emner | 0 pick point
|
|
DEs og DTs skal blitze på stort set hver spil, selvom det ikke er en blitz så. Normalt er det DEs og DTs som skal presse modstanderens OL, og stresse QB´en, gerne så meget han laver et dårligt kast, eller ind og sacke ham, så angrebet ryger længere tilbage på banen. Men hvis angrebet løber bolden, så skal DEs og DTs (eller DL som det kaldes) prøve at stoppe løbet, så RB´en ikke får særlige mange yards. Det er kun hvis det er andre end DL spillere, altså andre spillere end DE og DTs som angriber QB´en at det kaldes en blitz. Ellers hedderdet bare 4 man rush eller 3 man rush.
En linebackers rolle er vidt forskelligt. Nogen gange skal de blitze, andre gange dække RBs, TEs eller WRs i man coverage, andre gange skal de dække forskellige zoner. Så man kan kalde dem forsvarets alt mulig mænd, da de skal alt muligt.
Ja, hvis en cornerback blitzer, er det som regel en safety som skal overtage hans dækning. Men det kan også være at safetien er oppe ved de andre for at blitze selv, eller han måske skal dække en TE i man coverage..
|
|
Du følger ingen debatemner.
|